Wołomin jest ważną stacją kolejową, która obsługiwana jest przez Koleje Mazowieckie, a także PKP Intercity oraz PKP Cargo. Znajduje się w centralnej części miasta, przy ulicy Warszawskiej, w województwie mazowieckim.
Stacja ta pełni funkcję zarówno pasażerską, jak i towarową, co czyni ją istotnym punktem komunikacyjnym w regionie.
Rail Baltica
Od 2014 roku trwa kompleksowa przebudowa peronów oraz torowisk w ramach projektu Rail Baltica. Poprzedni budynek dworcowy, wraz z peronem, został zburzony w 2016 roku. W jego miejsce powstały dwa nowoczesne perony: jeden peron wyspowy oraz drugi peron boczny. Całość uzupełnia przejście podziemne, które zostało wyposażone w windy.
Obecnie stacja kolejowa nie pełni już roli stacji początkowej ani końcowej dla pociągów pasażerskich. Te funkcje przejęła pobliska stacja Wołomin Słoneczna.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Wołominie jest istotnym elementem, który wpływa na lokalną społeczność oraz rozwój infrastruktury transportowej w regionie. Warto przyjrzeć się danym statystycznym, które obrazują zmiany w liczbie pasażerów korzystających z usług kolejowych na przestrzeni lat.
Rok | Liczba pasażerów dziennie |
---|---|
2017 | 3000-4000 |
2022 | 2800 |
Powyższe informacje wskazują na różnorodne tendencje w korzystaniu z transportu kolejowego, co jest istotne dla analizy potrzeb mieszkańców oraz planowania przyszłych inwestycji w tej dziedzinie.
Powstanie stacji
W 1862 roku zrealizowano budowę stacji, co związane było z otwarciem linii kolejowej Warszawsko-Petersburskiej. Wołomin stał się pierwszą stacją położoną zaDworcem Petersburskim, co miało ogromne znaczenie dla rozwoju komunikacji w regionie.
Na początku istnienia stacji, obiekt dysponował jedynie czterema torami, które były znacznie krótsze w porównaniu do długości torów obecnych. Należy także wspomnieć, że w czasie II Wojny Światowej, dawna konstrukcja dworca została zniszczona przez Niemców, co spowodowało potrzebę jego odbudowy.
Ważną zmianą był rok 1951, kiedy to dokonano przebudowy stacji. W tym samym czasie zrealizowano elektryfikację linii, co przyniosło nową jakość w obsłudze podróżnych. W wyniku tych prac powstał nowoczesny peron wyspowy oraz kładka umożliwiająca przejście nad torami.
Aktualne tory 14, 16 oraz rozjazd 27 stanowią jedynie pozostałość dawnego układu torowego stacji. Dodatkowo, w trakcie przebudowy dodano tor nr 1, a na miejscu wcześniejszych torów w kierunku Tłuszcza zbudowano nowy peron, co znacznie wpłynęło na funkcjonalność całego obiektu.
Opis stacji
Stacja pasażerska
Peron (rozebrany w 2016)
W skład dawnej stacji pasażerskiej wchodził jeden wyspowy peron, który dysponował dwoma krawędziami. Niestety, peron został zlikwidowany w 2016 roku w ramach szerokiego remontu.
Budynek stacyjny (rozebrany w 2016)
Centralnie umiejscowiony na peronie budynek stacyjny był murowany i parterowy. Jego wnętrze było podzielone na dwie sekcje – w jednej znajdowała się poczekalnia, a w drugiej mieściły się kasy biletowe oraz zaplecze. Przedłużony dach budowli zapewniał częściowe zadaszenie dla peronu. Ten obiekt również został rozebrany w 2016 roku jako część kompleksowego remontu.
W budynku dostępne było wyposażenie obejmujące:
- poczekalnię z dwiema ławkami,
- całodobowe kasy biletowe z dwoma okienkami.
Przejścia przez tory
W obrębie stacji istniało nowe przejście podziemne, które łączyło perony. Posiadało ono wejścia zarówno od ul. Kolejowej, jak i od skrzyżowania ul. Wąskiej z ul. Sikorskiego. Przejście to, oddane do użytku w maju 2017 roku, miało dwa zejścia i było wyposażone w windy, co ułatwiało dostęp osobom o ograniczonej mobilności.
Dodatkowo, wcześniej funkcjonował kładka, czyli przejście nadziemne, które znajdowało się na wschodniej części peronu. Umożliwiało ono wejście na peron z ulicy Żelaznej z jednej strony oraz z ulicy Kolejowej w okolicy ul. Sławkowskiej z drugiej strony. To przejście zostało jednak rozebrane w 2016 roku.
Natomiast przejście naziemne, zlikwidowane w lipcu 2017 roku, znajdowało się na zachodniej części nowych peronów. Było ono zabezpieczone barierkami i umożliwiało dostęp do peronów zarówno z ulicy Warszawskiej, jak i z ulicy Kolejowej (na wysokości ul. Piłsudskiego).
Stacja towarowa
Osobna część towarowa stacji znajduje się na wschód od strefy pasażerskiej. Przy ulicy Żelaznej wydzielony jest tor 3, przy którym ulokowano rampę wyładowczą. Jest ona wykorzystywana do rozładunku kruszyw, co stanowi ważny element działalności stacji.
Torowisko
Stacja kolejowa w Wołominie dysponuje teoretycznie sześcioma torami, które umożliwiają przejazd bez zatrzymywania się. Warto zwrócić uwagę na ich charakterystykę:
- Na stacji znajdują się dwa przelotowe tory linii kolejowej nr 6 łączącej Zielonkę z Kuźnicą Białostocką, odpowiednio oznaczone jako tor 1. i tor 2.,
- po północnej stronie przylega bocznica do toru drugiego,
- oraz cztery bocznice manewrowe, składające się z torów 4., 6., 8. i 10. (należy zauważyć, że tor numer 10. jest nieużywany i w złym stanie),
- dodatkowo w obszarze stacji znajdują się bocznice dla zakładu PKP Energetyka z torami oznaczonymi jako 120. i 122.,
- bocznica przedsiębiorstwa Eltor, tor 124. (także nieużywany i w złym stanie),
- zespół bocznic prowadzących do zakładu Stolarka Wołomin oraz do Przedsiębiorstwa Naftgaz, które są nieużywane i nieprzejezdne,
- po stronie południowej, przytorowej, znajdują się noch tory: 3., 103., 105., przeznaczone dla stacji towarowej (tor 105. również jest nieużywany i w złym stanie),
- ponadto istnieją bocznice usytuowane pomiędzy torami 1. a 2., obejmujące dwa tory manewrowe, czyli tory 14. i 16. (należy zaznaczyć, że część toru 16. również znajduje się w złym stanie).
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [dostęp 18.12.2019 r.]
- Nowe perony i sprawna podróż na odcinku Warszawa Rembertów – Wołomin, „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” [dostęp 01.06.2017 r.]
- Rozkłady jazdy, „Koleje Mazowieckie” [dostęp 01.06.2017 r.]
- Tłuszcz | Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej [online], www.repozytorium.fn.org.pl [dostęp 27.11.2017 r.]
- Wołomin 1944 – codziennik [online], rygalo.com [dostęp 27.11.2017 r.]
- Warszawa – Błonie, Warszawa – Tłuszcz | Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej [online], www.repozytorium.fn.org.pl [dostęp 27.11.2017 r.]
- Nowe przejścia dla pieszych w Zielonce i Wołominie już czynne, „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” [dostęp 28.05.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Wołomin Słoneczna | Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich | Galeria Wołomin | Huta Szkła Wołomin | Huragan Wołomin | Ławeczka Henryka Woyciechowskiego w WołominieOceń: Wołomin (stacja kolejowa)